رودک یا همان گورکن جانداران بی آزار و مفید برای طبیعت هستند اما جاده ازنا دورود بلای جان جانداران شده است

منطقه حفاظت شده سفیدکوه ازنا دارای تنوع زیستی گسترده ایی است و در لرستان دارای بالاترین سطح حفاظت در ره سازمان محیط زیست است .

جاده ازنا دورود با عبور از قلب منطقه حیات این جانداران را تهدید میکند بطوری که هر از گاهی با لاشه جاندارانی که در اثر تصادف تلف شده اند برخورد میکنید .

شکارچیان مجاز و غیر مجاز کم بودند ، حالا خودروها هم به صف قاتلان این جانداران بی پناه اضافه شدند .

بارها در پایگاه خبری صدای ازنا تصاویری از اتلاف جانداران منتشر شده است اما دریغ از اینکه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست یا راهداری و حمل و نقل لرستان بپرسند چه شده و چه موضوعی در جریان است !

طول منطقه حفاظت شده سفیدکوه در کنار جاده ازنا دورود فقط یک تابلوی هشداردهنده عبور جانوران وحشی دارد . نه تصویری و نه هشداری !

جانداران در شب با تابش نور خودرو به چشمهایشان دچار کوری موقت میشوند و همین موضوع باعث برخورد خودرو با آنان و تلف شدنشان میشود .

 

محیط بانان منطقه حفاظت شده سفیدکوه ازنا و اداره محیط زیست ازنا علیرغم تلاش فراوان و گشت های شبانه روزی ، اما در برابر حوادث برخورد جانداران با خودروها کاری نمیتوانند کنند.

در کشورهای دیگر هنگام احداث جاده ها در مناطق خاص یا محدوده حفاطت شده محیط زیست مسیرهایی مانند تصویر زیر برای عبور جانداران در نظر می گیرند تا هم از جانداران زنده بمانند و هم خودروها در برخورد با جانداران دچار خسارت نشوند.

  • نویسنده : حمید صوفی