نزدیک شدن به زمان بهره برداری از سد کمندان آن هم بعد از گذشت چندین سال وعده و وعید می تواند خبر مسرت بخشی باشد که کام مردم این منطقه به خصوص کشاورزان را شیرین نماید. در این میان اما نوعی از بی تدبیری درحال وقوع است که در صورت غفلت متولیان امر ممکن است […]

نزدیک شدن به زمان بهره برداری از سد کمندان آن هم بعد از گذشت چندین سال وعده و وعید می تواند خبر مسرت بخشی باشد که کام مردم این منطقه به خصوص کشاورزان را شیرین نماید.
در این میان اما نوعی از بی تدبیری درحال وقوع است که در صورت غفلت متولیان امر ممکن است حلاوت خدمات صورت گرفته را به کام‌مردم تلخ نماید.
روستای کمندان به عنوان یک منطقه ی تاریخی و دارای جاذبه های فراوان طبیعی در مجاورت این سد قرار گرفته که اهالی آن با صبوری فراوان سال های سال مشکلات و هزینه های این طرح ملی را بر دوش کشیده اند لذا به حکم اخلاق روا نیست اکنون مورد بی مهری قرار بگیرند…!!!
آن چه ما شاهد هستیم در سراسر کشور سیاست دولت همواره ارایه تسهیلات و خدمات برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر بوده است اما به نظر معادله در این منطقه معکوس شده و این روستایی است که اصرار دارد که بماند اما شرایط برای او مهیا نیست…!!!

جدای از مباحث اجتماعی مهاجرت، حاشیه نشینی ، آسیب ها و تبعات آن به لحاظ اقتصادی هم اهمیت این روستا برای شهر ازنا کمتر از سد نیست.
علاوه بر تولیدات دامی، زراعی، آبزی پروری و گیاهان دارویی که متضمن اشتغال صدها نفر است ، این روستا ظرفیت بالایی درصنعت توریسم داشته و سالانه میزبان گردشگران، کوهنوردان و طبیعت دوستان فراوانی از سراسر کشور است که به عنوان یک صنعت پاک می تواند بسیار با اهمیت باشد.
آن روز که آقایان از وزارت کشور آمدند و کلنگ این سد را زدند به صراحت اعلام کردند که هرگاه دولت برای اجرای طرحی مردم یک‌منطقه را ترک سکنی بدهد موظف است زمینه سکونت اهالی در جای دیگر را فراهم بسازد چه بسا بارها وعده روستای بهتر و‌ پیشرفته تر را هم دادند؛ اکنون بعد از سال ها مطالبه افکار عمومی این است که روستای پیشرفته پیش کش حداقل زیر ساخت اولیه همان مکانی که مشخص شده را آماده کنند تا مردم‌آواره این شهر و آن شهر نشوند ؛ به راستی که این توقع زیادی نیست…!!!

با احترام
محسن دهقان نژاد