شهر تاریخی ازنا از جاذبه های گردشگری ایران است که در استان لرستان واقع شده و از جنوب به رشته کوه مرتفع اشترانکوه و سفیدکوه، از سمت غرب به منطقه سرسبز دربند و چشمه قلقلی و شهر درود، از سمت شمال به امامزاده قاسم و شهرستان شازند و خمین و از سمت شرق به شهرستان الیگودرز می رسد. چشمه قُلقُل یا چشمه قلقلی ازنا یکی از جاذبه های گردشگری لرستان است که در روستای دربند ازنا قرار دارد و به علت چشم انداز زیبا، طبیعت بکر و وجود آب فراوان در ایام تعطیل محل مناسبی برای تفریح، گردش و استراحت علاقمندان است. عموما از آب این چشمه جهت مصارف مختلفی همچون آشامیدن، آب تنی و کشاورزی استفاده می ‌شود. اگر علاقمندید از چشمه قل قل ازنا بیشتر بدانید با بزن بریم سفر همراه شوید.

چشمه قلقل لرستان در کجاست؟

چشمه قلقلی، تقریبا در  ۱۲ کیلومتری جنوب غربی ازنا قرار دارد. این چشمه بین روستای  سرسبز دربند و شهرک ویژه اقتصادی و کمی پایین ‌تر از پاسگاه محیط بانی محیط زیست ازنا است

 

ویژگی چشمه قلقلی ازنا

زمانی که به چشمه قل قل لرستان سفر می کنید، اولین چیزی که نظرتان را جلب می کند، هوای دلپذیر، طراوت سبزه زارها، سرسبزی درختان کهنسال و صدای دل انگیز آب های جاری در این مکان است که با صدای پرندگان در آمیخته و آرامش بی نظیری را به شما هدیه می کند.

آب چشمه قلقلی سرد، زلال و سبک است و از زمانهای گذشته علاوه بر آشامیدن، استفاده های مختلفی از آن می شده است. این چشمه، در مرتفع ترین قسمت منطقه تویه دروار قرار دارد، به خاطر همین چشم انداز زیبای کوهستانی خاص و فوق العاده ای دارد. جالب است بدانید که چشمه قلقل لرستان، این جاذبه گردشگری ازنا، آبدهی حدود ۴۵ لیتر در ثانیه دارد و بالاترین حجم آبدهی را در چشمه های منطقه تویه دروار را داراست.

 

علت نامگذاری چشمه قل قل لرستان

سراب دربند یا چهل چشمه، چشمه ای واقع در تنگه ای سرسبز است که آب آن از بین شکافی به اندازه هفت متر به صورت جوشان از کوه خارج می شود. به همین علت است که افراد محلی به آن، چشمه قلقل یا قلقله گویند.

جاذبه های گردشگری اطراف چشمه قلقل

از جاذبه های گردشگری نزدیک به چشمه قل قل لرستان، می توان به امامزاده میرجبرییل و باقیمانده قلعه ‌ای در شرق روستای تویه دروار اشاره کرد.

 

زمان مناسب بازدید از چشمه قلقل ازنا

با اینکه در هر چهار فصل سال، امکان سفر به چشمه قل قل وجود دارد،  ولی اگر قصد دارید در فصل بهار و تابستان به چشمه قل قل ازنا سفر کنید، می توانید از زیبایی های بی نظیری از جمله وجود گلهای معطر و سر سبزی این منطقه بهره مند شوید. جالب است بدانید معمولا در بهار و تابستان آواز دلنشین پرندگان در چشمه قلقلی طنین انداز می شود. البته اوایل پاییز هم این منطقه محل مناسبی برای تمدید اعصاب و استراحت است و در زمستان هم خاطرات زیبای مناظر برفی را فراموش نخواهید کرد.